مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش روش تدريس، ويژگي‌هاي تدريس، روش‌هاي نوین یادگیری(فصل دوم)

به وب سایت خود خوش آمدید فایل قابل دانلود شما در مورد مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش روش تدريس، ويژگي‌هاي تدريس، روش‌هاي نوین یادگیری(فصل دوم) می باشد و پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش روش تدريس، ويژگي‌هاي تدريس، روش‌هاي نوین یادگیری(فصل دوم)

مبانی-نظری-تحقیق-و-پیشینه-پژوهش-روش-تدريس-ويژگي‌هاي-تدريس-روش‌هاي-نوین-یادگیری(فصل-دوم)

دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ونظریات روش تدريس، ويژگي‌هاي تدريس، روش‌هاي نوين ياددهي و يادگيري (فصل 2) در25   صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.


مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

روش تدريس، ويژگي‌هاي تدريس، روش‌هاي نوين ياددهي و يادگيري مورد بررسي قرار مي‌گيرد و در ادامة آن مفهوم چندرسانه‌اي، يادگيري الکترونيک، درس‌افزار و ويژگي‌هاي آن تشريح مي‌شود و هم‌چنين چرايي آموزش رياضي بررسي مي‌شود.

تعريف واژه‌ها
2-2-1. روش تدريس: عبارت است از راه منظم، با قاعده و منطقي براي ارائه درس  و در واقع برنامه‌اي مدوّن و از پيش تعيين شده براي رسيدن به اهداف مورد نظر معلم که بر اساس آن هدف‌هاي کوتاه مدت و بلند مدت، محقق مي‌گردد. اصطلاح تدريس، اگر چه در متون علوم تربيتي مفهومي آشنا به نظر مي‌رسد، اكثر معلمان و مجريان برنامه‌هاي درسي با معني و ماهيّت درست آن آشنايي دارند. برداشت‌هاي مختلف معلمان از مفهوم تدريس مي‌تواند در نگرش آنان نسبت به دانش‌آموزان و نحوه‌ي كار كردن با آنها تأثيرمثبت يا منفي بر جاي گذارد. برداشت چندگانه از مفهوم تدريس مي‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد؛ از مهمترين آنها ضعف دانش پايه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از ديدگاه‌هاي مختلف تربيتي است. گاهي آشفتگي و اغتشاش در درك مفاهيم تربيتي به حدي است كه بسياري از كارشناسان، معلمان و دانشجويان اين رشته مفاهيمي چون پرورش، آموزش، تدريس و حرفه آموزي را يكي تصور مي‌كنند و به جاي هم به كار مي‌برند. اين مفاهيم اگر چه ممكن است در برخي جهات وجوه مشترك و در هم تنيده داشته باشند، اصولاً مفاهيم مستقلي هستند و معناي خاص خود را دارند .(گانيه، 1985، 96)

در روش تدریس نیز آشنایی با واژه‌های زیر ضرورت دارد:
روش: تلاش برنامه‌ریزی شده جهت دستیابی به مطلوب را روش گویند. بنابراین اگر تلاشی بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد، آن کار روش‌مند نخواهد بود. همچنین برنامه‌ریزی بدون تلاش و کوشش جهت دستیابی به مطلوب نیز تحت مقوله‌ی روش‌ها قرار نمی‌گیرد.
 تدریس: فعالیت دوجانبه یا کنش متقابل را بین فرادهنده و فراگیر با هدف یادگیری تدریس گویند. نکته‌ی اساسی این نوع فعالیت، دو جانبه بودن آن است که روانشناسی ارتباط، زمینه ساز این مسأله خواهد بود. گفته شده است، مجموعه‌ی اعمال سنجیده‌ی منطقی و پیوسته که معلّم به منظور ارایه درس انجام می‌دهد، فرآیند تدریس نامیده می‌شود. (گانيه، 1987، 38 )

چهار ويژگي خاص در تعريف تدريس وجود دارد كه عبارتند از :
- وجود تعامل بين معلم و دانش‌آموزان
- فعاليت بر اساس اهداف معين و از پيش تعيين شده
- طراحي منظم با توجه به موقعيت و امكانات
- ايجاد فرصت و تسهيل يادگيري . »

2-2-2. روش‌هاي نوين یادگیری و ياددهي: رویکرد یادگیری  به چگونگی برخورد یادگیرندگان با مطالبی که می خواهند یاد بگیرند اشاره می کند.(سیف، 1388، ص 271) بر اين اساس يادگيري و ياددهي نوين، آن است که باعث تغيير نگرش در يادگيرنده گرديده و انطباق مطالب با شيوه‌هاي استاندارد آموزشي است. در واقع روش هاي نوين يا 'فعال' آن است که در آن مشارکت دانش‌آموز و معلم محرز باشد و به جای انتقال مطالب به دانش آموز، به افزایش توانایی یادگیرنده در فرآیند یادگیری عنایت داشته باشد. امروزه شیوه هاي نوین و فعال تدريس، توجه مسئولان و دبیران را به خود جلب کرده است. در این شیوه فراگیر، علایق و توانمندي‌هاي او در مرکز توجه قرار دارد و معلّم تلاش می‌کند تا توانایی فراگیران را در مهارت‌هاي گوش دادن، گفتن، خواندن، نوشتن، استدلال، مقایسه، تطبیق، تجزیه و تحلیل، سازندگی و خلاقیت تقویت کند و با توجه به این موضوع محتواي درسی را در کلاس ارائه می‌دهد.
پاره‌اي از اين روش‌ها در ادامه آورده شده است:
2-2-2-1. روش توضیحی: عبارت است از انتقال مستقیم داده به دانش‌آموزان با استفاده از مطالب چاپی (کتاب و جزوه) و یا بوسیله‌ی سخنرانی.
2-2-2-2. روش‌سخنرانی: در روش سخنرانی معلم کم و بیش بدون وقفه در کلاس صحبت می‌کند شاگردان به سخنان معلم گوش می‌دهند، یادداشت بر می‌دارند و سپس درباره سخنان معلم می‌اندیشند. ولی با او گفتگو نمی‌کنند هدف فقط ارائه داده از سوی معلم به دانش‌آموز است.
2-2-2-3. روش اکتشافی: فرآیندی است که در آن دانش آموز باید مسئله ی مورد نظر را مشخص کند راه‌حل‌های ممکن را برای مسئله در نظر بگیرد. در این روش شاگردان با راهنمایی معلم یا بدون راهنمایی او به هدف مورد نظر نائل می آید. معلم فقط اصول را شرح می دهد اما درباره ی راه حل چیزی نمی گوید.
2-2-2-4. حل مسئله: فرآیندی است برای کشف توالی و ترتیب صحیح راه‌هایی که به یک هدف یا یک راه حل منتهی می‌شود. عامل اصلی در روش کاربرد تجربه‌ی قبلی فرد برای رسیدن به راه حل و پاسخی است که پیش از آن برای انسان شناخته شده نبوده است.
2-2-2-5. روش مباحثه: روش مباحثه یکی از کهن‌ترین روش‌هایی است که در طول تاریخ تعلیم و تربیت به کار رفته است. روش‌های جدید آن عبارتند از:
الف- بحث کنترل شده توسط معلم
ب- بحث آزاد
ج- بحث گروهی


قسمتی از پیشینه پژوهش:
 * پژوهش والاس(2005) نشان مي‏دهد كه استفاده از فناوري‏هاي جديد در آموزش علوم تجربي مؤثر است؛ زیرا  فناوري مي‏تواند با در نظر گرفتن تفاوت‏هاي فردي دانش آموزان به كمك معلم بيايد و تكاليفي متناسب با هر دانش آموز ارائه دهد

فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
2-2. تعريف واژه‌ها
2-2-1. روش تدريس
روش
چهار ويژگي خاص در تعريف تدريس وجود دارد كه عبارتند از 
2-2-2. روش‌هاي نوين یادگیری و ياددهي
2-2-2-1. روش توضیحی
2-2-2-2. روش‌سخنرانی
2-2-2-3. روش اکتشافی
2-2-2-4. حل مسئله
2-2-2-5. روش مباحثه
2-2-2-6. روش پرسش و پاسخ
2-2-2-7. روش آزمایشی
2-2-2-8. واحد کار (پروژه)
2-2-2-9. گروه‌های کوچک
2-2-2-10. روش نمایشی
2-2-2-11. گردش علمی یا فعالیت خارج از کلاس
2-2-2-12. روش بازی‌های تربیتی
2-2-3. روش‌های تدریس سنتی و متداول
مقایسه روش‌های سنتی و نوین درفرایند یاددهی- یادگیری
چندرسانه
2-2-4. یادگیری الکترونیک&nb
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم وتعاریف ونظریات روش تدريس ويژگي‌هاي تدريس روش‌هاي نوين ياددهي و يادگيري (فصل 2) مباني نظري دیدگاه های روش تدريس پيشينه تحقيق روش‌هاي نوين ياددهي و يادگيري پيشينه پژوهش تعاریف روش تدريس فصل دوم پايان ن