مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و رویکرد و ساختارهای هویت (فصل 2)

به وب سایت خود خوش آمدید فایل قابل دانلود شما در مورد مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و رویکرد و ساختارهای هویت (فصل 2) می باشد و پس از مطالعه آن در صورت تمایل می توانید نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل
مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و رویکرد و ساختارهای هویت (فصل 2)

مبانی-نظری-تحقیق-و-پیشینه-پژوهش-مفاهیم-و-رویکرد-و-ساختارهای-هویت-(فصل-2)

دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و رویکرد وساختارهای هویت (فصل 2) در 37 صفحه در قالب word , قابل ویرایش ، آماده چاپ و پرینت جهت استفاده.


مشخصات محصول:
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

کاربردهای مطلب:
منبعی برای فصل دوم پایان نامه، استفاده در بیان مسئله و پیشینه تحقیق و پروپوزال، استفاده در مقاله علمی پژوهشی، استفاده در تحقیق و پژوهش ها، استفاده آموزشی و مطالعه آزاد، آشنایی با اصول روش تحقیق دانشگاهی


قسمتهایی از مبانی نظری:

تعریف هویت
فروید  (به نقل از محسنی، 1385) واژه هویت را تنها یک بار در زمینه روانی – اجتماعی به طور صمنی به کار برد. او از 'هویت درونی' صحبت کرد که نه بر پایه نژاد یا مذهب، بلکه بر اساس آمادگی عمومي‌برای زندگی کردن و آزاد از تعصبات بود.
اریکسون ابتدا اصطلاح 'هویت من' را برای توصیف مسائل روانی بعضی از نظامیان بازگشته از جنگ جهانی دوم به کاربرد.او مشاهده کرد که این سربازان نمي‌توانند از عهده تغییر نقش خود، از سرباز به شهروند برآیند و در انطباق با وظایف و مسئولیت های جدید خود ناتوان هستند. تجربه آنها فقدان یکسان بودن خود و پیوستگی زندگی بود.اغلب در زندگی این سربازان، لحظاتی وجود داشت که در آن، نیازهای اجتماعی و گروهی، نیازهای ارگانیسم زیستی و نیازهای ویژه فردی مربوط به تاریخچه رشدی و خانوادگی فرد، در یک تعارض آشتی ناپذیر با هم مواجه مي‌شدند.این تعارض، در نهایت منجر به شکست دریافتن معنی و پیوستگی زندگی مي‌شد. چنین است که هویت به آسانی، از طریق فقدان یا از دست دادن آن، قابل تشخیص است.
هویت بعنوان نتیجه کوشش نوجوان برای کشف جنبه های منحصر به فرد خود که به صورت روان شناختی، او را از دیگران به ویژه والدین جدا مي‌کند مفهوم سازی شده است (بلاس ، 1967 به نقل از فرتاش، 1390).
محسنی (1383) معتقد است که تصویر خود دارای دو جزء یعنی هویت شخصی (فردی) و هویت اجتماعی است.
هویت اجتماعی عبارت از دانش فرد نسبت به تعلق او به گروه های اجتماعی و هیجانات و معانی ارزشی است که از تعلق داشتن به این مقولات برایش حاصل مي‌شود. به عبارت دیگر، هویت اجتماعی شناختی درباره فرد است که معنای آن گروه و بستگی های گروهی مي‌باشد.در حالی که هویت فردی به جنبه های خاص و ویژه شخص ارتباط دارد که در برگیرنده مفهومي‌انتزاعی و کلی از خویشتن است. در واقع مجموعه ای از نقش ها و همانند سازی هاست که مستلزم وجود خودهای متعدد است.دستیابی به سطوح بالای رشد هویت، مستلزم یکپارچه سازی و وحدت بخشی منابع 'خود' است. تا 'خود' منفرد و کلی و یکپارچه ایجاد شود (بریگر ، 1974به نقل از محسنی1383).
برای روشن تر شدن مفهوم هیوت، فهرستی از مفاهیمي‌را که گروهی از روان شناسان از جمله برون  (1978) وکوته و لوین  (2008) و واترمن  (2009) ارائه کرده اند بیان مي‌شود.
-    هویت ریشه حس بنیادی تداوم و تمایز  را فراهم مي‌سازد.
-    هویت پاسخی آشکار و یا ناآشکار به پرسش ' من کیستم؟' است.
-    مفهومي‌است که با توجه به فرهنگ فرد، ایدئولوژی مخصوص او و انتظارات جامعه از او شکل مي‌گیرد.
-    مفهومي‌که منجر به تعهدی دیر پای ولی منعطف در حوزه های شغلی، جنسی و مذهبی و سیاسی مي‌شود.
-    مفهومي‌است که حسی از ثبات و صداقت را ایجاد مي‌کند.
-    در عمق بیشتر، احساسات نیمه هشیار، ریشه داشتن، خوب بودن، معرفت نفس و احساس هدف داشتن عزت نفس، مسئولیت پذیری را ایجاد مي‌کند.
گروهی از نظریه پردازان نیز تعاریف متفاوتی را از هویت ارائه داده اند که اشاره به پاره ای از آنها مي‌تواند مفید باشد.
مارسیا  (2008) با استفاده از تعریف اریسکون در مورد هویت، معتقد است که شکل گیری هویت یک رویداد مهم در رشد شخصیت است. تحکیم هویت در اواخر نوجوانی بیانگر پایان کودکی و شروع بزرگسالی است. شکل گیری هویت شامل ترکیبی از مهارت ها، باورها ارزش ها و همانند سازی های کوکی است که به یک کل کم و پیش یکتا و پیوسته تبدیل مي‌گردد و برای نوجوان حسی از پیوستگی با گذشته و جهت‌گیری به سوی آینده را فراهم مي‌کند.
بورک  (2007) معتقد است که فرآیند هویت یک نظام کنترل ادراک است و هویت مجموع معانی به کار گرفته برای خود در یک نقش یا موقعیت اجتماعی را شامل مي‌شود که فرد را به طور خاص تعریف مي‌کند.
واترمن (2009) جستجوی هویت را تلاشی مي‌داند که فرد برای تشخیص بالقوه های 'خود واقعی اش' انجام مي‌دهد.
برزونسکی (2007) هویت را یک نظریه راجع به خویشتن مي‌داند و معتقد است که افراد به سبک ها و شیوه های مختلف به نظریه پردازی راجع به خودمي‌پردازند. هویت بعنوان فیلتر پردازش اطلاعات عمل مي‌کند که باعث فعال سازی اطلاعات مرتبط به خود و ساختار دادن به آنها مي‌شود. مفاهیم و اطلاعات مربوط به خود بر تصمیمات افراد برای پی گیری اهداف معین تأثیر مي‌گذارد اگر چه همه افراد حسی از هویت را تجربه مي‌کنند ولی در میزان و ثبات آن متفاوت هستند.
واترمن (2009) عقیده دارد که اکتشاف و تعهد  هویت به یک میزان در حوزه‌های مختلف صورت نمي‌گیرد. برای مثال پی گیری هدفهای تحصیلی و آموزشی در سال‌های دبیرستان بیشتر به چشم مي‌خورد و فشارهای اجتماعی و روان شناختی برای تصمیم گیری درباره رشته تحصیلی در پایان دبیرستان و تعهد نسبت به یک حرفه در دانشگاه  موجب مي‌شود که شناخت مرتبط با هویت دراین حوزه ها قبل ازتفکر در حوزه های دیگر اتفاق بیفتد و مي‌توان گفت که تعهدات تحصیلی و اکتشاف‌های آموزشی در دوران دبیرستان و تعهدات شغلی در دوران دانشگاه بیشتر شکل مي‌گیرد.
یکی از اهداف تحول در اوایل نوجوانی، شکل گیری هویت شخصی است که از 13 سالگی شروع مي‌شد با اینحال تغییرات اجتماعی – ساختاری در ملت های مختلف رسش و روان شناختی را تا اواخر نوجوانی به تاخیر انداخته است (واترمن، 2009).

قسمتی از پیشینه پژوهش:
كريستوفر و همكاران ،(2004). نيز در پژوهش نشان دادند كه اهداف تبحري داراي ارتباط مثبت و معنادار با هويت موفق و اهداف رويرد-عملكرد با هويت پيش رس است و اهداف رويكرد – عملكرد با پايگاه هويت موفق ارتباط منفي دارد.
بابايي سنگلجي. (1389). رابطه خودشناسي انسجامي، سبك هاي هويت و جهت‌گيري هدفي را بررسي كرد. نتايج نشان داد كه خودشناسي انسجامي رابطه مثبت و معناداري با سبك هويت اطلاعاتي و جهت گيري هدفي تبحري دارد. اما رابطه آن با سبك هويت مغشوش – اجتنابي منفي و معنادار است. سبك هويت اطلاعاتي، توانايي پيش بيني جهت گيري هدفي تبحري را دارد، در حاليكه سبك هويت هنجاري، توان پيش بيني جهت گيري هدفي رويكرد – عملكرد و اجتناب – عملكرد را دارد.


فهرست مطالب به شرح زیر میباشد:
تعریف هویت
دیدگاههای نظری درباره هویت
1-    رویکرد ساختاری به هویت
2-    رویکرد فرآیندی به هویت
دیدگاه مارسیا
هویت موفق
هویت دیررس (مهلت خواه ):
هویت زودرس
هویت مغشوش (سردرگم) :
رویکرد فرآیندی به هویت
دیدگاه بورک (نظریه کنترل هویت)
ساختار هويت
سبك‌هاي پردازش هويت
سبك پردازش هويت اطلاعاتي
سبك‌ پردازش هويت هنجاري
سبك پردازش هويت مغشوش – اجتنابي
يك مدل تصويري از سبك‌هاي هويت
نمودار 2-3 تطبيق سبك‌هاي پردازش هويت بر اساس فرايند «تعهد و كاوشگري»
جايگاه خود در نظريه سبك هاي پردازش هويت
سبك‌هاي پرد
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل


کلمات کلیدی: دانلود مبانی نظری تحقیق و پیشینه پژوهش مفاهیم و رویکرد وساختارهای هویت مباني نظري دیدگاههای نظری درباره هویت پيشينه تحقيق نظريه سبك هاي پردازش هويت پيشينه پژوهش ساختار هويت فصل دوم پايان نامه رویکرد فرآیندی به هویت چارچوب نظري هویت زودرس پيشينه